projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

01.07.2010 roku

W dniu 1 lipca 2010 r. Powiat Brzeziński złożył wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego pt. „Autostrada Kompetencji Ucznia i Nauczyciela”. Projekt skierowany jest do wszystkich uczniów szkół zawodowych z terenu Powiatu Brzezińskiego oraz do grupy 30 nauczycieli.

Celem projektu „Autostrada Kompetencji Ucznia i Nauczyciela” jest podniesienie jakości nauczania i atrakcyjności oferty wszystkich szkół zawodowych Powiatu Brzezińskiego poprzez wsparcie edukacji szkolnej 280 uczniów (148K/132M) w zakresie podniesienia kluczowych umiejętności ułatwiających dalszą edukację i/lub uzyskanie pracy w Unii Europejskiej poprzez udział w zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych oraz podniesienie kwalifikacji nauczycieli.

W ramach projektu zostaną zrealizowane:

  • Programy edukacyjne zapewniające Uczniom i Nauczycielom nowoczesne narzędzia edukacyjne tj: szybkie czytanie, techniki pamięciowe, strategie uczenia się, systemy notowania i powtarzania materiału. Podniosą zdolność koncentracji, zachęcą do czytania, wzmocnią poczucie pewności i świadomości swoich zasobów, co z kolei podniesie sprawność uczenia się i efektywność na egzaminach. Istotny jest fakt, że zajęcia z Uczniami prowadzić będą, uprzednio gruntownie przeszkoleni Nauczyciele. Dzięki takiemu rozwiązaniu przekazana wiedza będzie wykorzystywana długo po zakończeniu projektu.

  • Zajęcia językowe prowadzone przez lektorów tzw. „native speaker”, dla których dany język jest ojczystym zapewni uczniom nabycie aktywnych umiejętności komunikowania się w językach obcych (angielski, hiszpański, niemiecki), co umożliwi skuteczne poszukiwanie pracy w UE. Dostęp do dodatkowych zajęć zapewni wsparcie bezpośrednio w zdawaniu matury.

  • Zajęcia matematyczno-informatyczne, których celem jest rozwijanie zainteresowań naukami ścisłymi; przygotowanie do matury, nabycie umiejętności wykorzystywania technologii informacyjnych w życiu codziennym i zawodowym.

  • Praktyczne zajęcia z przedsiębiorczości mające na celu zapoznanie Uczniów z funkcjonowaniem gospodarki rynkowej, aktywnym poszukiwaniem pracy, tworzeniem CV, listu motywacyjnego, zapoznaniem z istniejącymi formami zatrudnienia, zakładaniem i prowadzeniem firmy i pozyskiwaniem środków, dostosowywaniem się do potrzeb rynku, poszukiwaniem nisz, mobilnością.

Dzięki realizacji projektu zajęcia obowiązkowe prowadzone przez Nauczycieli zostaną wzbogacone o ciekawe i skuteczne metody, co zwiększy atrakcyjność oferty i podniesie jakość nauczania w szkołach zawodowych. Dla uczniów oznacza to podniesienie kluczowych kompetencji, a tym samym szybsze zdobycie pracy i elastyczność w dopasowaniu się do wymogów rynku. Realizacja projektu przyczyni się do wzmocnienia wiary uczestników we własne możliwości, zwiększy poczucie odpowiedzialności za własny rozwój.

W ramach realizacji projektu szkoły zawodowe zostaną doposażone w nowoczesny sprzęt dydaktyczny (laptopy, rzutniki, tablica interaktywna, TV, DVD/blu-ray, kamera) o wartości 118 250,00 zł. Całkowita wartość projektu wynosi 1 467 421,41 zł,

Realizacja projektu zaplanowana jest na okres od 01.01.2011 do 31.12.2011 roku.

 

07.02.2011 roku

W 7 lutego 2011 r. rozpoczęło się szkolenie dla nauczycieli, którego celem jest nabycie nowoczesnych technik ułatwiających uczenie, zapamiętywanie i wydobywanie informacji (mind - mapping, ŁMZ, FAC, techniki pamięciowe, Mnich, rzymski pokój).

Zdobytą wiedzę i umiejętności nauczyciele stosować będą na swoich lekcjach. Zajęcia zakończą się praktycznym i teoretycznym egzamin końcowy.

Do projektu zgłosiło się 33 nauczycieli.

„Kwantowy Umysł”
Zajęcia przeznaczone są dla 280 uczniów ( 28 grup po 52 h zajęć z każdą grupą). Uczniowie otrzymają podręczniki i pomoce dydaktyczne. Na zajęciach wykorzystywana będzie edukacja polisensoryczna, kluczowa w przypadku nauczania uczniów z dysfunkcjami. Dzięki tym zajęciom wszyscy uczestnicy będą czuli większą pewność siebie i wiarę we własne możliwości.

Cel zajęć:

  • nabycie umiejętności SPRAWNEGO czytania ze zrozumieniem, a tym samym docierania do informacji pisanych i rozumienia tekstów różnego rodzaju, poprzez pobudzanie neuronowych struktur odpowiedzialnych za czytanie poprzez stymulację w postaci „kąpieli słownej”,

  • zbudowanie pozytywnych przekonań nt. procesu uczenia się oraz samego siebie przez wzmocnienie postawy asertywnej, zbudowanie prawidłowych postaw społ. tj. umiejętność współdziałania w grupie i wspierania się nawzajem, by móc osiągnąć wspólne cele,

  • nabycie umiejętności uczenia się, technik pamięciowych, które wspomogą proces kształcenia, technik notowania i powtarzania, rozbudzenie chęci zdobywania wiedzy.

Zajęcia matematyczno–informatyczne
Zajęcia przeznaczone dla 280 uczniów (28 grup po 30 h zajęć z każdą grupą). Zajęcia praktyczne poszerzające wiedzę uczniów zdobywaną na lekcjach, zapoznanie z nowymi zagadnieniami matematycznymi i informatycznymi , ćwiczenia praktycznego zastosowania nabytych umiejętności.

Cel zajęć:

  • rozwijanie zainteresowań naukami ścisłymi; przygotowanie do matury, nabycie umiejętności wykorzystania technologii informacyjnych w życiu codziennym i zawodowym,

  • ukształtowanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,

  • dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności.

  • zdobycie umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł ze szczególnym uwzględnieniem Internetu.

Zajęcia z przedsiębiorczości
Zajęcia mające na celu zapoznanie uczniów z funkcjonowaniem gospodarki rynkowej, aktywnym poszukiwaniem pracy (gdzie, jak, narzędzia niezbędne) tworzeniem CV, listu motywacyjnego, zapoznaniem z istniejącymi formami zatrudnienia, zakładaniem i prowadzeniem własnej firmy i pozyskiwaniem środków, dostosowywaniem się do potrzeb rynku, poszukiwaniem nisz, mobilnością. Zajęcia prowadzone będą w 28 grupach po 30 godzin każda.

Cele:

  • nabycie umiejętności autoprezentacji

  • zdobycie elastyczności zawodowej.

Zajęcia praktyczne prowadzone przy pomocy środków audio-video .

Donde estudias ? – Gdzie się uczysz?
Na korytarzach Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Brzezinach coraz częściej można usłyszeć uczniów pozdrawiających się słowami „Ola” , „Hello” czy „Hallo” . Właśnie dla uczniów ZSP od stycznia tego roku prowadzone są dodatkowe, całkowicie bezpłatne zajęcia z języka hiszpańskiego, angielskiego i niemieckiego w ramach projektu „Autostrada kompetencji ucznia i nauczyciela”. Wykładowcami zajęć językowych są „native speaker” rodowici mieszkańcy krajów : Hiszpan- Roberto, Anglik - Ben i Niemiec - Peter, oraz doświadczeni wykładowcy jednej ze znanych szkół językowych w Łodzi. Zajęcia prowadzone są metodą dualną , gdzie lektor polski i „native” współpracują ze sobą przy wykorzystaniu nowoczesnych technik edukacyjnych. Grupy liczą maksymalnie 10 osób a cykl kształcenia wynosi 120 godzin na grupę.

Z kamerą wśród uczniów
W ramach tego samego projektu w ZSP prowadzone są również dla uczniów zajęcia z przedsiębiorczości , na których uczniowie w bardzo interesujący sposób zapoznawani są z funkcjonowaniem gospodarki rynkowej, aktywnym poszukiwaniem pracy, tworzeniem CV i listu motywacyjnego, zakładaniem i prowadzeniem własnej firmy, tworzeniem business planu. Zajęcia praktyczne w ramach grup przedsiębiorczości prowadzone są przy pomocy środków audio-video.

Surfowanie nie pytanie
W ramach zajęć matematyczno-informatycznych uczniowie poszerzają wiedzę zdobyta na lekcjach, zapoznają się z nowymi pojęciami z zakresu matematyki i informatyki. Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do matury, nabycie umiejętności wykorzystania technologii informacyjnej w życiu codziennym i zawodowym.

Kwantowe Umysły czytają z patykiem
W ramach projektu w ZSP prowadzone są równie innowacyjne zajęcia z zakresu technik szybkiego czytania oraz nowoczesnych technik pamięciowych. Na zajęciach o nazwie „Kwantowy Umysł” uczniowie przez 52 godziny trwania kursu nabywają umiejętności sprawnego czytania ze zrozumieniem, uczenia się , poznają nowoczesne techniki zapamiętywania , notowania i powtarzania, jak również sposoby skutecznej relaksacji i koncentracji. Uczniom na zajęciach towarzyszy muzyka aktywizująca mózg. Każdy z uczestników został wyposażony w komplet materiałów takich jak podręcznik, zestawy ćwiczeń, kości do gry oraz patyczki do szybkiego czytania. Ćwiczenia proponowane na zajęciach w kluczowy sposób pomagają uczniom z dysfunkcjami takimi jak dyslekcja w poprawie samooceny , wiary we własne możliwości, co przekłada się na podniesienie wyników nauczania.

W ramach zajęć projektu „Autostrada kompetencji ucznia i nauczyciela” uczniowie objęci są nie tylko fachową opieką doświadczonej kadry pedagogicznej , są również wyposażani w bezpłatne podręczniki i materiały. Wszystkie zajęcia są bezpłatne i odbywają się na terenie szkoły w grupach maksymalnie 10cio osobowych.

Projekt prowadzony będzie do 31 grudnia 2011 roku z możliwością przedłużenia go na dalszy semestr, tak więc nie tylko uczniowie klas starszych ZSP będą mogli wziąć udział w zajęciach ale i uczniowie klas pierwszych nowego roku szkolnego 2011/2012.

12.03.2012 roku

W dniu 12 marca 2012 r. przeprowadzono eliminacje Szkolnych Mistrzostw w trzech kategoriach:

  • czytania ze zrozumieniem i technik pamięciowych, 138 uczestników

  • umiejętności językowych, 52 uczestników

  • wiedzy matem-informat, 51 uczestników

Ogółem do eliminacji zgłosiło się 241 uczniów .

Do finału zakwalifikowali się następujący uczniowie:

- czytania ze zrozumieniem i technik pamięciowych:
Świniarska Katarzyna, Perka Patrycja, Markowicz Karolina, Kowalski Sebastian, Wosińska Patrycja, Olczyk Tomasz, Kompa Dominika Martyna, Banaszkiewicz Paulina, Bystroński Sylwester, Supera Ewelina, Lewandowski Dawid, Fijałkowski Bartosz, Chruścielewski Rafał, Loba Magda , Prusinowski Cezary, Loba Joanna, Godala Dominik Adam , Rosiak Sylwia , Skorzycka Martyna, Wojcieszek Sylwia, Jajszczyk Adrian Sasin Krzysztof, Łapka Jowita, Strzelecki Artur, Świniarski Sebastian, Siejkowska Monika, Jóźwik Katarzyna, Wylazłowska Magda, Jakubowski Rafał, Kaźmierczak Anna, Bączyński Sebastian, Czajka Monika, Szydlik Marta, Szychowski Hubert

- umiejętności językowych:
Niewiadomska Monika ,Siuciński Mateusz,Stańczyk Przemysław ,Zytke Wojciech ,Bartyzel Adrian, Brdon Ewelina ,Brzezińska Joanna, Kowalska Aneta,Misiak Joanna ,Zielińska Małgorzata ,Balas Mirosława, Rokicki Paweł, Stańczyk Marcin, Kotas Michał ,Włodarczyk Paweł , Kaszczyk Bartosz, Matyszczak Karolina, Stachecka Sandra, Stępniarek Mariusz, Książek Bartłomiej ,Polit Daniel, Jaworska Angelika, Fiks Maciej, Popiel Aleksandra, Rubaszewska Katarzyna, Gumiński Mateusz, Pintara Sebastian ,Racz Rafał, Michał Rojewski.

- wiedzy matematyczno-informatycznej:
Becemowicz Karol, Kieszek Patrycja, Szymańska Marlena, Matysek Błażej, Skwarka Marcin, Jastrzębska Justyna, Leończuk Dominika, Skorzycki Mateusz, Agazarian Krystine, Rosiński Dominik, Rydlewski Marcin, Urbański Mateusz, Budlewski Mateusz, Janus Konrad, Chądzyński Tomasz, Michnicka Ewa, Szeleszczyk Patryk, Jędrzejczak Patryk, Jankowska Malwina, Kaźmierczak Krzysztof, Łapka Ewa, Swęd Karolina, Szczesek Aleksandra, Kijo Sebastian, Kaźmierczak Mariusz, Majchrzak Michał, Kaczmarek Krzysztof.

W dniu 15 marca 2012 r. odbył się finał Szkolnych Mistrzostw

laureatami zostali:

czytanie ze zrozumieniem i technik pamięciowych:
I miejsce Artur Strzelecki II a TŻ
II miejsce Patrycja Perka III a TŻ
III miejsce Rafał Chruścielewski III a TŻ

zajęcia językowe
I miejsce Adrian Bartyzel kl. III TE
II miejsce Wojciech Zytke kl. II TL
III miejsce Bartłomiej Książek kl. III b TŻ

zajęcia matematyczno – informatyczne
I miejsce Szczesek Aleksandra kl. IV TL
II miejsce Michnicka Ewa kl. IV TE
III miejsce Kaźmierczak Mariusz kl. IV TE

Dla zwycięzców zakupiono atrakcyjne nagrody:
I miejsca: notebooki
II miejsca: MP4
III miejsca: DVD

Realizator projektu